Ezelsveldlaan 67
E: info@alopecia-vereniging.nl
Volg ons op: Facebook Twitter Youtube Google+

Onderzoek naar alopecia

Klik op onderstaande onderwerpen voor meer informatie over betreffende onderdelen

Actuele ontwikkelingen
Werkgroep onderzoek
Onderzoeksvragen
Wetenschappelijk onderzoek
Onderzoeksresultaten

Onderzoek naar alopecia

Alopecia areata is een auto-immuunziekte. Het lichaam valt de eigen cellen aan omdat het immuunsysteem in de war is. In het geval van alopecia areata, totalis en universalis gaat het ‘slechts’ om haar. Je gaat er niet dood aan en je hebt geen pijn, zoals reuma of MS. Je moet er maar mee leren leven, is het devies. Want een afdoende behandeling is er nog niet.

Er maar mee leren leven en afwachten of het haar zich ‘vanzelf’ herstelt, is een merkwaardig advies, als je bedenkt dat je lichaam met een auto-immuunziekte een signaal afgeeft dat iets in je lichaam niet goed functioneert. Vooral niet als je weet dat het in sommige gevallen niet blijft bij één auto-immuunziekte. Een aantal mensen met een vorm van alopecia krijgt er in de loop der tijd allerlei kwalen en kwaaltjes bij, variërend van hooikoorts tot andere serieuze auto-immuunziektes. Er is dus alle reden om je te verdiepen in de oorzaak van alopecia en niet alleen het bestrijden van de symptomen.

Onderzoek naar alopecia kreeg jarenlang weinig prioriteit, maar de laatste jaren wordt er steeds meer over bekend en wordt er meer onderzoek gedaan naar oorzaak en remedie. Via deze site houden we leden van de patiëntenvereniging op de hoogte van lopende of nieuwe onderzoeken en mogelijke behandelwijzen, ook in het alternatieve circuit. De vereniging onthoudt zich van adviezen. Ieder mens is anders. Wat bij de één werkt, hoeft bij de ander niet te werken.

Columbia University
Er lopen een aantal interessante experimenten waarbij patiënten goed reageren op medicijnen die oorspronkelijk voor een andere ziekte zijn bedoeld. Aan Columbia University in de Verenigde Staten wordt geëxperimenteerd met twee bestaande medicijnen: Ruxolitinib en Tofacitinib. De resultaten zijn veelbelovend, maar er zal nog een aantal jaren aan testen en uitproberen voorbij gaan voordat het medicijn is goedgekeurd en – betaalbaar - op de markt komt.

Yale University
Aan de Yale University, eveneens in de Verenigde Staten, loopt een experiment met een bestaand medicijn tegen reuma: Teljanz. Ook dit biedt hoop, maar hiervoor geldt hetzelfde als voor Ruxolitinib en Tofacitinib: er moet nog veel vervolgonderzoek worden gedaan, ook naar eventuele bijwerkingen. Zie ook een artikel hierover in De Telegraaf.

Naar aanleiding van dit onderzoek hebben wij Dr. Macel Pasch van onze Raad van Advies en verbonden aan het Radboud UMC, om een reactie gevraagd. Wat kan van dit onderzoek worden verwacht?

Relatie auto-immuunziektes en voeding
De laatste jaren komt er steeds meer wetenschappelijk bewijs beschikbaar dat het ontstaan van auto-immuunziektes wordt beïnvloed door o.a. (verkeerde) voeding en medicijngebruik. Onze darmen bepalen voor een groot deel de werking van ons immuunsysteem. Langdurig of veelvuldig gebruik van bijvoorbeeld antibiotica en/of corticosteroïden, verkeerde voeding en voedingintoleranties kan schade veroorzaken aan de darmflora, waardoor het immuunsysteem verstoord raakt. Bij de één leidt dat bijvoorbeeld tot diabetes, bij iemand anders vallen de haren uit. Bij een verstoorde darmflora is het lichaam niet in staat om belangrijke voedingsstoffen (vitaminen en mineralen) op te nemen uit onze voeding. Ook dat kan tot haaruitval leiden. Zolang de darmflora niet is hersteld, heeft het innemen van extra vitaminen in de vorm van voedingssupplementen over het algemeen dan ook weinig zin.

Je kunt je darmflora helpen herstellen door je voedingspatroon te wijzigen. Door bijvoorbeeld veel meer groente en fruit te eten. Laat je eens testen op een gluten-, soja-, lactose of caseïne-intolerantie. Eet wat vaker vis of eet nootjes om je omega 3 op te krikken. Sommige alopeciapatiënten zeggen baat te hebben bij het Paleodieet of het Hormoonfactordieet. Op internet en in de internationale literatuur is er veel te lezen over de relatie tussen darmen en auto-immuunziektes, al wordt alopecia daar niet specifiek in genoemd. Het is de moeite waard om je hierin te verdiepen!

De komende tijd zullen we onze leden via deze website op de hoogte houden van in onze ogen interessante ontwikkelingen.

Actuele ontwikkelingen
Werkgroep onderzoek
Onderzoeksvragen
Wetenschappelijk onderzoek
Onderzoeksresultaten

Extra:

Microbioom
Ben je geïnteresseerd in wat bacteriën in zijn algemeen betekenen voor onze gezondheid? Stichting Biowetenschappen en Maatschappij heeft het blad ‘Ons Microbioom’ beschikbaar gesteld. Je kunt het magazine hier gratis uploaden

Gedrukte exemplaren kunnen bij Biomaatschappij.nl voor € 7,50 worden besteld.