Ezelsveldlaan 67
Volg ons op: Facebook Twitter Youtube Google+

Veel gestelde vragen

Beschadigde nagels

Hebben beschadigde nagels iets met alopecia areata te maken?

Ondanks dat haren en nagels er heel anders uitzien, hebben ze veel gemeenschappelijk. Het zijn allebei huidaanhangsels die gemaakt worden in een orgaantje onder de huid, waarna ze naar buiten groeien. De bestanddelen van haren en nagels lijken ook erg op elkaar. Ze bestaan alle twee uit dode cellen met veel keratines die voor de stevigheid zorgen. Blijkbaar lijken nagels en haren ook voor ons afweersysteem op elkaar. Als ons afweersysteem van slag is en onze haren aanvalt, dan valt het vaak gelijktijdig ook de nagels aan. Het gevolg van deze aanval op de nagel door ons immuunsysteem is dat de nagels slecht kunnen gaan groeien, brokkelig worden en makkelijk kunnen inscheuren. Dit ziet er niet alleen raar uit, maar kan ook forse pijnklachten veroorzaken.

Is er een behandeling mogelijk om de nagels weer sterker te maken?

Op twee manieren kun je proberen de nagels te verbeteren. De eerste manier is om de nagel harder te maken met een nagelverharder. Nagelverharders zijn te koop bij de drogist en kunnen soms het probleem van brokkelige nagels verbeteren. De tweede manier om de nagels sterker te maken is om te proberen de alopecia areata in de nagel te onderdrukken, zodat er een nieuwe en gezonde nagel wordt gemaakt. Het onderdrukken van de alopecia areata van de nagel kan met ontstekingsremmende medicijnen, ook wel corticosteroïden genoemd. In eerste instantie kan geprobeerd worden om dit met een crème te doen. Deze crème moet je een paar dagen per week op de nagelriem smeren en daarna zie soms dat er een nieuwe en betere nagel gaat groeien. Als een crème onvoldoende werkt, dan kan de dermatoloog dit ontstekingremmende medicijn ook met een injectie in de nagelriem toedienen. Doordat bij een injectie het medicijn niet eerst door de huid naar binnen hoeft te dringen zoals bij een crème kan het dan vaak beter zijn werk doen. Helaas zijn de injecties behoorlijk pijnlijk en moeten vaak enkele keren gegeven worden. Injecties zijn behoorlijk effectief, maar ook dit werkt niet bij iedereen.