Ezelsveldlaan 67
Volg ons op: Facebook Twitter Youtube Google+

Veel gestelde vragen

Vergoeding van kosten

Wat krijg ik van de ziektekostenverzekering vergoed voor een haarwerk?

De standaard vergoeding is in 2017 € 419,50. Daarnaast is het mogelijk je aanvullend te verzekeren voor een aanvulling op de basisvergoeding. Een goed haarwerk koopt je vanaf ongeveer € 400,- tot wel meer dan € 1500,-. Er blijft dus meestal een (flink) bedrag voor eigen rekening.

Leden van de Alopecia Vereniging ontvangen elk jaar in december een brief met daarin een overzicht, eventuele wijzigingen en overige aandachtspunten van relevante vergoedingen door zorgverzekeraars.

Heb je een aanvullende verzekering dan kun je soms een hogere vergoeding ontvangen. Dat verschilt per verzekering. Klik hier voor een overzicht.
NB dit overzicht is zorgvuldig opgesteld door Independer, maar de vereniging is niet verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie. Controleer dit eerst even bij de zorgverzekeraar zelf.

Delta Lloyd biedt de leden van de Alopecia Vereniging als enige een collectiviteitskorting. De collectiviteitskorting van Delta Lloyd is voor onze leden op de basispremie 7% en voor de aanvullende verzekeringen en de tandartsverzekering 9%. Leden en ook familieleden die gebruik willen maken van deze aanbieding kunnen via de Link op de site inloggen met de collectiviteit inlogcode: 33380. Kijk hier voor een premieoverzicht (incl. de korting) van Delta Lloyd.

Vergoedingen permanente make-up, krijg ik deze kosten vergoed als ik geen wenkbrauwen meer heb?
Niet alle zorgverzekeraars vergoeden deze kosten. Vraag dit altijd eerst na bij jouw zorgverzekeraar. De regel is: vergoeding alleen bij ANBOS gecertificeerde therapeuten en het is raadzaam altijd eerst contact op te nemen bij je zorgverzekeraar. Zorg in ieder geval voor een verwijsbrief en laat de arts daarin vermelden dat het medische pigmentatie/ camouflage betreft. Kijk hier voor een overzicht van de vergoedingen permanente make-up oftewel medische pigmentatie.

Kan ik via de Belastingdienst geld terugkrijgen voor de aanschaf van een pruik?

De kosten voor een pruik/haarwerk zijn ziektekosten. Tenminste als die pruik/haarwerk nodig is i.v.m. een ziekte of aandoening. Mensen met alopecia kunnen als regel aantonen dat de uitgaven voor een pruik inderdaad ziektekosten zijn. Ziektekosten moeten altijd eerst gedeclareerd worden bij de ziektekostenverzekeraar. Als de verzekeraar niet alle kosten vergoedt, dan is het deel dat voor eigen rekening komt als buitengewone lasten op te voeren bij de aangifte inkomstenbelasting. De buitengewone uitgaven zijn alleen aftrekbaar als deze hoger zijn dan een bepaald bedrag, de drempel. De uitgaven boven de drempel mag je aftrekken. De hoogte van deze drempel hangt af van het inkomen en dat van je (eventuele) fiscale partner.

Krijg ik mijn lidmaatschap voor de patiëntenvereniging vergoed?

Sommige zorgverzekeringen vergoeden het lidmaatschap bij een patiëntenvereniging. Als je wilt weten of dat bij jouw zorgverzekering ook het geval is, klik dan hier.