Henna Tattoo

Heb je een feestje of wil je gewoon eens heel anders voor de dag komen, dan is een henna tattoo een leuke tijdelijk oplossing. Belangrijk! Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

Henna Tattoo

Een henna tattoo is een mooie en tijdelijke versiering die op de (hoofd)huid kan worden geplaatst. Wij vinden dit een leuke en tijdelijke oplossing voor mensen met alopecia die wel eens wat anders als hoofdbedekking willen. Het is ook leuk voor als je een feestje hebt, of misschien zelfs wel voor op je bruiloft.

Er is wel iets waar je op moet letten als je er voor kiest zo’n henna tattoo te laten plaatsen.

Er zijn namelijk twee soorten henna, de zogeheten black henna en de traditionele rood-bruine henna. Kies NOOIT voor een black henna tattoo!

Drs. Esther van Zuuren, dermatoloog verbonden aan het LUMC vertelt waarom:

“We zien veel allergische reacties op de black henna. De eerste keer gaat het nog wel goed, maar daarna zie je vaak forse contact allergie. Het is de laatste 15 jaar vaak in nieuws, tijdschriften etc geweest om mensen te waarschuwen, ik ben zelf ook op TV geweest in RADAR naar aanleiding van al die mensen met allergieën en ook op radio, dat was 15 jaar geleden al.

Er zit p-phenelyne diamine in, in veel te hoge concentraties dan wettelijk is toegestaan, maar valt buiten cosmetica wetgeving. Maar het betekent dat als je allergisch bent nooit meer je haar kan verven (als je het weer terugkrijgt) en je kunt last krijgen bij het dragen van donkere kleding, mascara, kruisreacties met benzocaine (verdoving), PABA (UV filter in cosmetica), sulfapreparaten (antibiotica). Dus je bent echt in de aap gelogeerd.”

Traditionele rood-bruine henna tattoos zijn geen probleem.

Hieronder zie je het verloop in drie fasen van de verkleuring van een rood-bruine henna tattoo. Als deze net is geplaatst kleurt hij zwart. Binnen een paar dagen verandert deze naar licht rood en het uiteindelijke resultaat zie je op het rechter plaatje.

3 fases henna tattoo 2

NB. Alle door ons geplaatste foto’s op de website, social media en in ons ledenblad Alopecia Magazine, zijn net geplaatste tattoos en daarom nog zichtbaar zwart. Het zijn echter allemaal rood-bruine henna tattoos.