Ondersteuning ouders en kinderen

Schoolpakket

Met het Schoolpakket heeft de Alopecia Vereniging een veelgevraagd document ontwikkeld dat gebruikt kan worden bij het vertellen over de aandoening alopecia. Het is ook geschikt als lesondersteuning voor docenten die met kinderen met alopecia te maken hebben. Het schoolpakket bevat nuttige informatie en ervaringsverhalen, voorbeeldbrieven voor ouders en scholen, biedt hulp bij spreekbeurten en geeft verwijzingen naar handige boeken en websites. Het is geschikt voor schoolkinderen in de leeftijd van 0 tot 6 jaar, 7 tot 12 jaar en 13 jaar en ouder. Voor elke leeftijdsgroep is er informatie op maat.

Het schoolpakket kost € 8,50,- voor leden en € 10,00 voor niet-leden (excl. € 3.65 verzendkosten).

Wil je het pakket bestellen, geef dan per mail je naam en adresgegevens door aan de vereniging. Je krijgt het pakket toegestuurd na overmaking van kosten + verzendkosten naar IBAN NL22INGB0008974258 t.n.v. Alopecia Vereniging te Delft.

Voorblad schoolpakket 2016 def

Het meisje met zonder haar

Voor de leeftijdsgroep 8 tot 12 jaar heeft de Alopecia Vereniging een boek laten vertalen uit het Engels. In dit boek wordt een jong meisje beschreven die alopecia heeft. Kinderen die dit boek lezen, zullen niet alleen over alopecia leren, maar zien ook een meisje met een leuke persoonlijkheid die ze als vriendin zouden willen. Dit mooie boek kan helpen om een kind met alopecia meer zekerheid en zelfvertrouwen te geven bij het omgaan met deze aandoening.

Het boek 'Meisje met zonder haar' is te bestellen via de vereniging, door een mail te sturen, met daarin vermeld je naam en adres en kost € 10,50 voor leden en € 12,50 voor niet-leden (excl. € 3,65  verzendkosten). Je krijgt het pakket toegestuurd na overmaking van kosten + verzendkosten naar IBAN NL22INGB0008974258 t.n.v. Alopecia Vereniging te Delft.

Cover meisje met zonder haar

Celinda's dans

Celinda's dans is een leuk (voor)leesboekje gemaakt door Lesa Fichte uit Education on the Move (NAAF). Gerline Schellekens en Inez Proosten hebben het boekje voor de Alopecia Vereniging vertaald naar het Nederlands.

Intro: Celinda was een gelukkig stekelvarkentje. Meestal was ze heel vrolijk en ze kon ook erg goed zwemmen. Blij en tevreden liep ze elke dag langs het bospad om spelletjes met haar vrienden te gaan spelen terwijl haar stekels in de zon schitterden. Op een zonnige morgen stond Celinda al vroeg op om vlinders te jagen en te spelen met de kikkers. Het was al warm, maar vreemd genoeg had Celinda het koud. Ze liep naar de rots in het Boterbloemenveld en ging in de zon liggen. Over het Klimoppad kwamen haar vrienden Topper en Sassie aangelopen. 'Celinda, Celinda,' riepen ze. Celinda werd daar wakker van en antwoordde: 'Hier ben ik! Op de rots in het Boterbloemenveld..'

Het hele verhaal is hier in pdf te lezen.

Celindas dans

Familiedag

Elk jaar organiseert de Alopecia Vereniging in oktober de familiedag, speciaal voor de kinderen (met alopecia) en hun ouders een speciale kinderdag. Deze dag staat in het teken van de kinderen en worden in het zonnetje gezet. Even je niet anders dan anderen voelen, geen blikken omdat je haar er anders uitziet, de kinderen kijken elk jaar weer uit naar deze gezellige en vrolijke dag.

Ook de ouders worden niet vergeten. Voor hen is er altijd een apart programma, waarbij ouders informatie krijgen en in contact kunnen komen met andere ouders.

Kinderen op podium 10 oktober 2016 alopecia vereniging 30 jaar