Zorgverzekering

Het einde van het lopende verzekeringsjaar is nabij. De vraag dringt zich weer op of je bij je huidige zorgverzekeraar nog een passende dekking hebt. Zorgpakketten worden immers aangepast. Zijn er wijzigingen waardoor het voor mij aantrekkelijk is om over te stappen? Inmiddels hebben alle zorgverzekeraars de premies 2018 voor hun verzekeringen bekend gemaakt. Een gunstige dekking ten aanzien van de aanschaf van een pruik, haarwerk of andere alternatieve haaroplossing staat bij veel van onze leden voorop of is ten minste van belang.

We zien ten opzichte van vorig jaar bij de top 6 zorgverzekeraars in de vergoedingen voor haarwerken wederom weinig veranderingen. Om niet voor verrassingen te komen staan zal een ieder toch zijn of haar polis dienen te bestuderen.

Zoals je van ons gewend bent hebben we een aantal zaken op een rij gezet en geven een aantal tips om je weg te vinden binnen de zorgverzekering of je kennis weer even op te frissen.

Eigen risico 2018

Voor de basisverzekering blijft het wettelijk verplicht eigen risico gelijk op € 385,- per jaar. Dit bedrag kan de verzekerde verhogen met een vrijwillig eigen risico. De vergoeding uit de aanvullende verzekering valt niet onder het eigen risico.

Collectiviteitskorting

Delta Lloyd biedt de leden van de Alopecia Vereniging als enige een collectiviteitskorting. De collectiviteitskorting van Delta Lloyd is voor onze leden op de basispremie 7% en voor de aanvullende verzekeringen 9%. Leden en ook familieleden die gebruik willen maken van deze aanbieding kunnen via deze Link op de site van Delta Lloyd inloggen met de collectiviteit inlogcode: 33380. Kijk hier voor een premieoverzicht (pdf) -incl. de korting- , een pakketvergelijker en een algemene informatiebrochure van Delta Lloyd.

Wellicht kan via je werkgever, tussenpersoon of andere collectiviteit (zoek online op collectiviteitskorting) ook gebruik worden gemaakt van een gekort tarief bij Delta Lloyd of één van de andere zorgverzekeraars.

Overstapservice

Alleen al de hoogte van de premies voor de basisverzekering welke de diverse zorgverzekeraars hanteren, variëren ondertussen van € 93,85 (Zekur) tot € 125,50 (De Amersfoortse) op maandbasis. Klik hier voor een premieoverzicht:

Mocht je overwegen over te stappen naar een andere zorgverzekeraar en/of te willen kiezen voor een ander zorgpakket dan kan dit t/m 31 januari 2018, mits je zelf jouw zorgverzekering hebt opgezegd vòòr 31 december 2017. Hierbij zijn vergelijkingssites en sinds kort digitale zorgverzekeringskaarten een handig hulpmiddel.

Introductie zorgverzekeringskaart

Naast de premies voor de zorgverzekering 2018 hebben de zorgverzekeraars ook zorgverzekeringskaarten voor de basis- en aanvullende verzekeringen gepubliceerd.

Zorgverzekeraars willen met de zorgverzekeringskaart verzekerden helpen om hun zorgverzekering beter te begrijpen door helder en op gelijke wijze te informeren over de belangrijkste polisvoorwaarden van de zorgverzekeringen. Alle zorgverzekeraars gebruiken hetzelfde format. De zorgverzekeringskaarten staan op de websites van de zorgverzekeraars en op www.zorgverzekeringskaart.nl

Vergoedingen

• basisverzekering haarwerken/pruiken

De basisverzekering vergoedt in 2018 een bedrag van maximaal € 431,- voor haarwerken en haarstukken. Als de grens van het eigen risico nog niet is bereikt, moet je dat eerst opgebruiken alvorens je de vergoeding vanuit de basisverzekering voor een haarwerk krijgt. Voor de basisverzekering geldt een acceptatieplicht. Je kunt hiervoor dus niet geweigerd worden.

• aanvullende verzekering haarwerken/pruiken

Is het haarwerk duurder dan € 431,- dan betaalt verzekerde de rest zelf; dit is de eigen bijdrage (niet te verwarren met het eigen risico). Je kan je voor deze kosten bijverzekeren. Dat is de aanvullende verzekering. Deze vergoedt de kosten boven de basisvergoeding geheel of (meestal) ten dele. Dit verschilt per verzekering. Voor de aanvullende verzekering kan je, in tegenstelling tot de basisverzekering, wel geweigerd worden. Klik hier voor een uitgebreid overzicht.

• vergoeding lidmaatschap Alopecia (patienten) Vereniging

Diverse zorgverzekeraars vergoeden deze kosten. Dit verschilt per zorgverzekeraar.
Kijk hier voor een overzicht.

• vergoeding camouflage therapie en/of permanente make-up

Dit verschilt per verzekering. Vergoeding sowieso alleen bij ANBOS gecertificeerde therapeuten en het is raadzaam altijd eerst contact op te nemen bij je zorgverzekeraar. Zorg in ieder geval voor een verwijsbrief en laat de arts daarin vermelden dat het medische pigmentatie/ camouflage betreft. Kijk hier voor een overzicht.

Aan het einde van deze pagina hebben wij een top 6 van de zorgverzekeringen met de hoogste vergoedingen voor haarwerken, permanente make-up (camouflagetherapie), e.d. voor je bijgevoegd.

Aanvullende verzekering: nuttig of niet?

Een aanvullende zorgverzekering sluit je af als je zorg vergoed wilt krijgen die niet (of niet voldoende) in de basisverzekering valt. Denk daarbij aan kosten voor de tandarts of fysiotherapeut. De basisverzekering vergoedt deze kosten vaak niet of niet volledig. Als je kosten verwacht die buiten de basisverzekering vallen, is het slim om een aanvullende zorgverzekering af te sluiten. Bij een aanvullende verzekering kan de maximale vergoeding van een pruik/ haarwerk veel ruimer zijn. Je betaalt dan wel extra premie. Check van tevoren of de vergoedingen opwegen tegen de extra premie die je betaalt voor een aanvullende verzekering. Soms is het verstandiger om alleen een basisverzekering te nemen en met de premie die je bespaart de kosten zelf te betalen.

Het is mogelijk om een aanvullende zorgverzekering apart af te sluiten van je basisverzekering. Je zou dan een basisverzekering bij verzekeraar A kunnen hebben en de aanvullende zorgverzekering bij verzekeraar B. Zorgverzekeraars moedigen dit niet aan en rekenen daarom vaak een extra toeslag op de losse verzekering. Hierdoor valt het voordeel soms weer weg. Bovendien is een losse verzekering vaak lastig doordat sommige kosten uit de basisverzekering worden vergoed en sommige uit de aanvullende verzekering.

Goed om te weten

• Uitsluiting van mannen met alopecia androgenetica. Voor alopecia areata geldt deze uitsluiting niet. Laat de arts op de volmacht de oorzaak van haarverlies vermelden! Als je hoofdverzekeringsnemer bent kan je één keer per jaar overstappen. Ben je dit NIET en dus meeverzekerd, dan kan je WEL op ieder moment een eigen zorgverzekering afsluiten.
  • Bestel je het haarwerk bij een leverancier waarmee bijvoorbeeld Delta Lloyd of ORHA een contract heeft? Dan heb je vooraf geen toestemming nodig. De leverancier is het bedrijf dat het haarwerk levert. Ga je naar een leverancier waarmee Delta Lloyd of OHRA geen contract heeft? Dan moet je wel eerst toestemming vragen. Gecontracteerde partijen zijn veelal haarwerkers die het ANKO of SEMH keurmerk bezitten.
  • De meeste zorgverzekeraars hanteren geen medische selectie voor een aanvullende verzekering. Dit betekent dat je met een ziekte achtergrond toch geaccepteerd wordt door zorgverzekeraars voor een aanvullende verzekering. ONVZ, De Amersfoorste, Kettlitz Wulfse, Nedasco/Aevitae, VvAA, Avéro Achmea en PNOzorg hanteren nog wel een medische selectie. Let daarom op bij deze zorgverzekeraars als je wilt overstappen. Je loopt dan het risico niet te worden geaccepteerd en zelfs niet terug te kunnen naar je oude zorgverzekeraar.
  • Vergoedingen voor haarwerk kan je in de verzekeringsvoorwaarden terugvinden onder de kop aanvullingen/hulpmiddelen. In het Reglement van de zorgverzekeraar staan alle hulpmiddelen vermeld, hierin wordt ook vermeld aan welke voorwaarden moet worden voldaan om een vergoeding te ontvangen.
  • Verschil tussen een Natura of Budget Polis en een Restitutie Polis. Bij een Natura of Budget Polis bestaat de eis dat een haarwerk wordt aanschaft bij een door de zorgverzekeraar gecontracteerd haarwerkbedrijf. Bij een Restitutie Polis kan ook bij niet gecontracteerde haarwerkbedrijven een pruik of haarstuk worden aangeschaft. Het is tevens mogelijk in Duitsland of België een aankoop te doen. Delta Lloyd en OHRA bieden enkel restitutiepolissen aan.
  • Een aantal zorgverzekeraars bieden een Combinatie Polis aan. Deze vergoedt sommige zorg in natura en andere zorg op basis van restitutie.
  • De zorgverzekeraars hanteren een levensduur van 364 dagen voor 1 haarwerk. Dit houdt in dat je in principe maar 1 haarwerk per jaar krijgt vergoed.
  • De verschillen tussen de premies van de aanvullende verzekeringen zijn groot. Maak altijd van te voren een rekensom om te bepalen of het voor jou aantrekkelijk is een aanvullende verzekering af te sluiten. Neem ook overige (dus buiten haarwerken) vergoedingen die je misschien nodig hebt hierin mee.
  • Kijk ook eens op: De Patiëntenfederatie Nederland

06 – VvAA (3)

Excellent

Geen

Toelichting cijfers tussen haakjes:
(1): Totaal bedrag is de vergoeding inclusief de vergoeding vanuit de basisverzekering. Af te nemen bij gecontracteerde leveranciers aangesloten bij ANKO of SEMH.

(2): Vergoeding alleen bij ANBOS gecertificeerde therapeuten en het is raadzaam altijd eerst contact op te nemen bij je zorgverzekeraar. Zorg in ieder geval voor een verwijsbrief en laat de arts daarin vermelden dat het medische pigmentatie/camouflage betreft.

(3): Let op! Voor deze aanvullende zorgverzekering geldt een acceptatieprocedure om te bepalen of je in aanmerking komt. Je kan dus worden geweigerd.

*: NB Geldt ook voor aantal bestaande en niet meer nieuw af te sluiten pakketten.

Alle genoemde bedragen gelden per (kalender) jaar.

Extra! Vergoedingen haarwerken tot 18 jaar:

Zorgverzekeraar

Pakket

Vergoeding

Tot leeftijd

De Amersfoortse

Optimaal

18

De Amersfoortse

Uitgebreid

18

Stad Holland

Zorg Riant

16

Bovenstaande overzichten zijn met de grootste zorgvuldigheid opgesteld. Echter is de Alopecia Vereniging niet verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie. Controleer dit VOORAF bij de zorgverzekeraar zelf.

Heb je vragen? Bel dan gerust: 06 364 85 017. Mailen kan natuurlijk ook.

Wil je meer tips over het kiezen van een haarwerk of meer weten over soorten haarwerken? Klik dan op de betreffende link.

Met speciale dank aan René Tammer voor het uitzoeken en maken van de het overzicht!