Zorgverzekering

Zorgverzekering 2021

Zoals je van ons gewend bent, informeren wij je graag over het kiezen van een zorgverzekering. Het overstapseizoen is begonnen. Overstappen op zich is geen must maar wel dringt de vraag zich weer op of je bij je huidige zorgverzekeraar nog een passende dekking hebt.
Ieder jaar wijzigen immers de overheid en zorgverzekeraars onderdelen van de basis- en aanvullende zorgverzekeringen.
Wellicht is jouw persoonlijke situatie dusdanig veranderd waardoor het raadzaam is bepaalde vergoedingen uit te breiden of juist te beperken.

Een gunstige dekking ten aanzien van de aanschaf van een pruik, haarwerk of andere alternatieve haaroplossing staat bij veel van onze leden voorop of is ten minste van belang.
We zien ten opzichte van vorig jaar ook nu weer bij de top 5 zorgverzekeraars in de vergoedingen voor haarwerken wel wat veranderingen. De mogelijk voor u relevante vergoedingen zijn aanzienlijk ingeperkt. Zo is er nu geen enkele polis meer die een 100% vergoeding voor haarstukken biedt. En een aantal polissen heeft deze vergoedingen verlaagd.

Ook bij de meeste andere verzekeringen stijgt de premie, terwijl de vergoedingen van de aanvullende verzekeringen niet hoger zijn. Om niet voor verrassingen te komen staan zal een ieder toch zijn of haar polis dienen te bestuderen.

Zoals je van ons gewend bent hebben we een update gemaakt van een aantal zaken om je weg te vinden binnen de zorgverzekering en/of je kennis weer even op te frissen.

Eigen risico 2021

Voor de basisverzekering blijft het wettelijk verplicht eigen risico gelijk op € 385,- per jaar. Dit bedrag kan de verzekerde verhogen met een vrijwillig eigen risico in ruil voor premiekorting tot een maximaal eigen risico van € 885,- per jaar. De vergoeding uit de aanvullende verzekering valt niet onder het eigen risico.

Collectiviteitskorting

Nationale Nederlanden biedt de leden van de Alopecia Vereniging als enige een collectiviteitskorting. De maximale wettelijke korting voor een collectieve zorgverzekering is 5% in 2021. Dit geldt voor de premie van de basisverzekering.
De collectiviteitskorting van Nationale Nederlanden is voor onze leden op de basispremie 3% en voor de aanvullende verzekeringen maximaal 9% . Leden en ook familieleden die gebruik willen maken van deze aanbieding kunnen via de Link op de site van NN inloggen met de collectiviteit inlogcode: 33380. Wellicht kan via je werkgever of andere collectiviteit (zoek online op collectiviteitskorting) ook gebruik worden gemaakt van een gekort tarief bij één van de andere zorgverzekeraars.

Overstapservice

Mocht je overwegen over te stappen naar een andere zorgverzekeraar en/of te willen kiezen voor een ander zorgpakket dan kan dit t/m 31 januari 2021, mits je zelf jouw zorgverzekering hebt opgezegd vòòr 31 december 2020. Hierbij zijn vergelijkingssites en digitale zorgverzekeringskaarten een handig hulpmiddel.
Alleen al de hoogte van de premies voor de basisverzekering welke de diverse zorgverzekeraars hanteren, variëren ondertussen van € 105,95 (ZEKUR) tot € 147,95 (De Amersfoortse) op maandbasis (uitgaande van minimum verplicht eigen risico, geen rekening houdend met andere kortingen als online-afsluiten verzekering of betaling jaarpremie in plaats van in termijnen).
Kijk voor een overzicht op: www.zorgwijzer.nl/zorgpremie

Alle basisverzekeringen dekken dezelfde zorg, maar de hulpverlener of de wijze waarop je de zorg krijgt (zoals toestemming vooraf), kan verschillen.

Zorgverzekeringskaart

Naast de premies voor de zorgverzekering 2021 hebben de zorgverzekeraars ook vernieuwde zorgverzekeringskaarten voor de basis- en aanvullende verzekeringen gepubliceerd. Zorgverzekeraars willen met de zorgverzekeringskaart verzekerden helpen om hun zorgverzekering beter te begrijpen door helder en op gelijke wijze te informeren over de belangrijkste polisvoorwaarden van de zorgverzekeringen. Alle zorgverzekeraars gebruiken hetzelfde format. De zorgverzekeringskaarten staan op de websites van de zorgverzekeraars en op www.zorgverzekeringskaart.nl

Vergoedingen

Basisverzekering Haarwerken/ pruiken
De basisverzekering vergoedt in 2021 een bedrag van maximaal € 452,- voor haarwerken en haarstukken. Als de grens van het eigen risico nog niet is bereikt, moet je dat eerst opgebruiken alvorens je de vergoeding vanuit de basisverzekering voor een haarwerk krijgt. Voor de basisverzekering geldt een acceptatieplicht. Je kunt hiervoor dus niet geweigerd worden.

Aanvullende verzekering Haarwerken/ pruiken
Is het haarwerk duurder dan € 452,- dan betaalt verzekerde de rest zelf; dit is de eigen bijdrage (niet te verwarren met het eigen risico). Je kan je voor deze kosten bijverzekeren. Dat is de aanvullende verzekering. Deze vergoedt de kosten boven de basisvergoeding geheel of (meestal) ten dele. Dit verschilt per verzekering. Voor de aanvullende verzekering kan je, in tegenstelling tot de basisverzekering, wel geweigerd worden. Kijk voor een uitgebreid overzicht op: www.zorgkiezer.nl/vergoedingen/pruiken

Lidmaatschap Alopecia (patiënten) Vereniging
Steeds minder zorgverzekeraars vergoeden (een deel van) deze kosten. Kijk voor een overzicht op: www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/lidmaatschappatientenvereniging.aspx

“Camouflage therapie Gelaat” en/of Permanente make up
De vergoeding verschilt per verzekering. Kijk voor een overzicht op:
www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/camouflagetherapie.aspx

Heb je vragen? Bel dan gerust: 073 - 2200 436. Mailen kan natuurlijk ook: ofni.[antispam].@alopecia-vereniging.nl

Postadres:
Hambakenwetering 15
5231 DD 's-Hertogenbosch

Bel: 06 364 85 017
of stuur je vraag via whatsapp
(je krijgt binnen 48 uur antwoord).

Overige vragen:
073 - 2200 436

Social media

Je kunt ons ook vinden via onze social media kanalen.