Zorgverzekering

19 november 2018

Het overstapseizoen is begonnen. Overstappen op zich is geen must maar wel dringt de vraag zich weer op of je bij je huidige zorgverzekeraar nog een passende dekking hebt. Ieder jaar wijzigen immers de overheid en zorgverzekeraars onderdelen van de basis- en aanvullende zorgverzekeringen. Wellicht is uw persoonlijke situatie dusdanig veranderd waardoor het raadzaam is bepaalde vergoedingen uit te breiden of juist te beperken.

Een gunstige dekking ten aanzien van de aanschaf van een pruik, haarwerk of andere alternatieve haaroplossing staat bij veel van onze leden voorop of is ten minste van belang. We zien ten opzichte van vorig jaar bij de top 6 zorgverzekeraars in de vergoedingen voor haarwerken weinig veranderingen. Om niet voor verrassingen te komen staan zal een ieder toch zijn of haar polis dienen te bestuderen.

Zoals van ons gewend hebben we een update gemaakt van een aantal zaken om je weg te vinden binnen de zorgverzekering en/of je kennis weer even op te frissen.

Eigen risico 2019

Voor de basisverzekering blijft het wettelijk verplicht eigen risico gelijk op € 385,- per jaar. Dit bedrag kan de verzekerde verhogen met een vrijwillig eigen risico in ruil voor premiekorting tot een maximaal eigen risico van € 885,- per jaar. De vergoeding uit de aanvullende verzekering valt niet onder het eigen risico.

Collectiviteitskorting

Delta Lloyd is overgegaan in Nationale Nederlanden en biedt de leden van de Alopecia Vereniging als enige een collectiviteitskorting.

De collectiviteitskorting van Nationale Nederlanden is voor onze leden op de basispremie 7% en voor de aanvullende verzekeringen 9%. Leden en ook familieleden die gebruik willen maken van deze aanbieding kunnen via de Link op de site van NN inloggen met de collectiviteit inlogcode: 33380.  Wellicht kan via je werkgever of andere collectiviteit (zoek online op collectiviteitskorting) ook gebruik worden gemaakt van een gekort tarief bij één van de andere zorgverzekeraars.

Overstapservice

Mocht je overwegen over te stappen naar een andere zorgverzekeraar en/of te willen kiezen voor een ander zorgpakket dan kan dit t/m 31 januari 2019, mits je zelf jouw zorgverzekering hebt opgezegd vòòr 31 december 2018. Hierbij zijn vergelijkingssites en digitale zorgverzekeringskaarten een handig hulpmiddel.

Alleen al de hoogte van de premies voor de basisverzekering welke de diverse zorgverzekeraars hanteren, variëren ondertussen van € 98,50 (Zekur) tot € 133,75 (Zilveren Kruis) op maandbasis. Kijk hier voor een premieoverzicht.

Alle basisverzekeringen dekken dezelfde zorg, maar bij de restitutiepolis van Zilveren Kruis krijg je bijvoorbeeld meer service en kun je bij zorgverleners van je eigen keuze terecht.

Zorgverzekeringskaart

Naast de premies voor de zorgverzekering 2019 hebben de zorgverzekeraars ook vernieuwde zorgverzekeringskaarten voor de basis- en aanvullende verzekeringen gepubliceerd. Zorgverzekeraars willen met de zorgverzekeringskaart verzekerden helpen om hun zorgverzekering beter te begrijpen door helder en op gelijke wijze te informeren over de belangrijkste polisvoorwaarden van de zorgverzekeringen. Alle zorgverzekeraars gebruiken hetzelfde format. De zorgverzekeringskaarten staan op de websites van de zorgverzekeraars en op www.zorgverzekeringskaart.nl

Vergoedingen

• basisverzekering haarwerken/pruiken

De basisverzekering vergoedt in 2019 een bedrag van maximaal € 436,- voor haarwerken en haarstukken. Als de grens van het eigen risico nog niet is bereikt, moet je dat eerst opgebruiken alvorens je de vergoeding vanuit de basisverzekering voor een haarwerk krijgt. Voor de basisverzekering geldt een acceptatieplicht. Je kunt hiervoor dus niet geweigerd worden.

• aanvullende verzekering haarwerken/pruiken

Is het haarwerk duurder dan € 436,- dan betaalt verzekerde de rest zelf; dit is de eigen bijdrage (niet te verwarren met het eigen risico). Je kan je voor deze kosten bijverzekeren. Dat is de aanvullende verzekering. Deze vergoedt de kosten boven de basisvergoeding geheel of (meestal) ten dele. Dit verschilt per verzekering. Voor de aanvullende verzekering kan je, in tegenstelling tot de basisverzekering, wel geweigerd worden. Kijk hier voor een uitgebreid overzicht.

• vergoeding lidmaatschap Alopecia (patienten) Vereniging

Diverse zorgverzekeraars vergoeden deze kosten. Kijk hier voor een overzicht.

• "Camouflage therapie Gelaat' en/of permanente make-up

De vergoeding verschilt per verzekering. Kijk hier voor een overzicht.

Goed om te weten

• De zorgverzekeraars hanteren een levensduur van 364 dagen voor 1 haarwerk. Dit houdt in dat je in principe maar 1 haarwerk per jaar krijgt vergoed. VGZ vergoedt  zes haarwerken in vijf jaar tijd. Het vergoeden van een “reserve” haarwerk komt sporadisch voor na het indienen van een goed onderbouwde motivatiebrief.
  • Als je hoofdverzekeringsnemer bent kan je één keer per jaar overstappen. Ben je dit niet en dus meeverzekerd, dan kan je wel op ieder moment een eigen zorgverzekering afsluiten.
  • Het is mogelijk om een aanvullende zorgverzekering apart af te sluiten van je basisverzekering. Je zou dan een basisverzekering bij verzekeraar A kunnen hebben en de aanvullende zorgverzekering bij verzekeraar B.
  • Bestel je het haarwerk bij een leverancier waarmee bijvoorbeeld NN of ORHA een contract heeft? Dan heb je vooraf geen toestemming nodig. De leverancier is het bedrijf dat het haarwerk levert. Ga je naar een leverancier waarmee NN of OHRA geen contract heeft? Dan moet je wel eerst toestemming vragen. Gecontracteerde partijen zijn veelal haarwerkers die het ANKO of SEMH keurmerk bezitten.
  • De meeste zorgverzekeraars hanteren geen medische selectie voor een aanvullende verzekering. Dit betekent dat je met een ziekte achtergrond toch geaccepteerd wordt door zorgverzekeraars voor een aanvullende verzekering. ONVZ, De Amersfoorste,  Nedasco/Aevitae, VvAA, Avéro Achmea, Promovendum, National Academic en PNOzorg hanteren nog wel een medische selectie. Let daarom op bij deze zorgverzekeraars als je wilt overstappen. Je loopt dan het risico niet te worden geaccepteerd en zelfs niet terug te kunnen naar je oude zorgverzekeraar.
  • Vergoedingen voor haarwerk kan je in de verzekeringsvoorwaarden terugvinden onder de kop aanvullingen/hulpmiddelen. In het Reglement van de zorgverzekeraar staan alle hulpmiddelen vermeld, hierin wordt ook vermeld aan welke voorwaarden moet worden voldaan om een vergoeding te ontvangen.
  • Verschil tussen een Natura of Budget Polis en een Restitutie Polis. Bij een Natura of Budget Polis bestaat de eis dat een haarwerk wordt aanschaft bij een door de zorgverzekeraar gecontracteerd haarwerkbedrijf. Bij een Restitutie Polis kan ook bij niet gecontracteerde haarwerkbedrijven een pruik of haarstuk worden aangeschaft.
  • Een aantal zorgverzekeraars bieden een Combinatie Polis aan. Deze vergoedt sommige zorg in natura en andere zorg op basis van restitutie.
  • Uitsluiting van mannen met alopecia androgenetica. Voor alopecia areata geldt deze uitsluiting niet. Laat de arts op de volmacht de oorzaak van haarverlies vermelden!
  • De verschillen tussen de premies van de aanvullende verzekeringen zijn groot. Maak altijd van te voren een rekensom om te bepalen of het voor jou aantrekkelijk is een aanvullende verzekering af te sluiten. Neem ook overige (dus buiten haarwerken) vergoedingen die je misschien nodig hebt hierin mee.
  • Kijk ook eens op: www.patientenfederatie.nl/themas/zorgverzekering-kiezen
  • Voor permanente make up kijk ook eens op: www.nsgp.nl

Overzicht top 6 zorgverzekeringen met de meeste vergoeding voor een haarwerk

Excellent

Geen

€ 116,16

Dit overzicht is met de grootste zorgvuldigheid opgesteld. Echter is de Alopecia Vereniging niet verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie. Controleer dit VOORAF bij de zorgverzekeraar zelf.

Toelichting cijfers tussen haakjes:
(1): Totaal bedrag is de vergoeding inclusief de vergoeding vanuit de basisverzekering. Af te nemen bij gecontracteerde leveranciers aangesloten bij ANKO of SEMH/HSBN,

(2): Qua behandeling en vergoeding (“camouflagetherapie gelaat”/ Permanente Make Up) is het raadzaam altijd eerst contact op te nemen bij je zorgverzekeraar, zodat ook zij weten dat het over alopecia gaat.

(3): let op! Voor deze aanvullende zorgverzekering geldt een acceptatieprocedure om te bepalen of je in aanmerking komt. Je kan dus worden geweigerd,

*NB; Geldt ook voor aantal bestaande en niet meer nieuw af te sluiten pakketten.

Alle genoemde bedragen gelden per (kalender) jaar.

Extra! Vergoedingen haarwerken kinderen/jongeren:

Zorgverzekeraar

Pakket

Vergoeding

Tot leeftijd

Maand premie

De Amersfoortse

Optimaal

€ 55,-

De Amersfoortse

Uitgebreid

€ 35,75

Stad Holland

Zorg Riant

€ 64,25

NB; al de overzichten waarnaar wordt verwezen in de brief, zijn zorgvuldig opgesteld door Independer, maar de Alopecia Vereniging is niet verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie. Controleer dit eerst even bij de zorgverzekeraar zelf.

Heb je vragen? Bel dan gerust: 06 111 76 799. Mailen kan natuurlijk ook.

Wil je meer tips over het kiezen van een haarwerk of meer weten over soorten haarwerken? Klik dan op de betreffende link.

Met speciale dank aan René Tammer voor het uitzoeken en maken van de het overzicht!

06 364 85 017 (24/7)