Zorgverzekering

Aan het einde van elk jaar begint de strijd van zorgverzekeraars, om de gunst van de verzekerden en worden van alle zorgverzekeraars de premies voor hun verzekeringen bekend gemaakt. De Alopecia Vereniging bewaakt als vanouds een gunstige dekking ten aanzien van de aanschaf van een pruik, haarwerk of andere alternatieve haaroplossing.

Elk jaar duikt de Alopecia Vereniging in de ingewikkelde wereld van de zorgverzekeraars op het gebied van alopecia. René Tammer heeft weer een aantal zaken op een rij gezet en geeft een aantal tips om de weg te vinden binnen de zorgverzekering:

Er zijn ten opzichte van het jaar 2016 relatief weinig veranderingen in de vergoedingen voor haarwerken. Om niet voor verrassingen te komen staan zal een ieder toch zijn of haar polis dienen te bestuderen.

Eigen risico 2017

Voor de basisverzekering blijft het wettelijk verplicht eigen risico gelijk op € 385,- per jaar. Dit bedrag kan de verzekerde verhogen met een vrijwillig eigen risico. De vergoeding uit de aanvullende verzekering valt niet onder het eigen risico.

Collectiviteitskorting

Delta Lloyd biedt de leden van de Alopecia Vereniging als enige een collectiviteitskorting. De collectiviteitskorting van Delta Lloyd is voor onze leden op de basispremie 7% en voor de aanvullende verzekeringen 9%. Leden en ook familieleden die gebruik willen maken van deze aanbieding kunnen via de Link op de site inloggen met de collectiviteit inlogcode: 33380. Kijk hier voor een premieoverzicht (pdf), incl. de korting, van Delta Lloyd.

Wellicht kan via je werkgever of andere collectiviteit (zoek online op collectiviteitskorting) ook gebruik worden gemaakt van een gekort tarief bij Delta Lloyd of één van de andere zorgverzekeraars.

Vergoeding basisverzekering en eigen bijdrage

Let op, eigen bijdrage niet te verwarren met het eigen risico
De basisverzekering vergoedt in 2017 een bedrag van maximaal € 419,50 voor haarwerken en haarstukken. Als de grens van het eigen risico nog niet is bereikt, moet je dat eerst opgebruiken alvorens je de vergoeding vanuit de basisverzekering voor een haarwerk krijgt. Voor de basisverzekering geldt een acceptatieplicht. Je kunt hiervoor dus niet geweigerd worden.

Vergoeding aanvullende verzekering Haarwerken/ pruiken

Is het haarwerk duurder dan € 419,50 dan betaalt verzekerde de rest zelf; dit is de eigen bijdrage. Je kan je voor deze kosten bijverzekeren. Dat is de aanvullende verzekering. De aanvullende verzekering vergoedt de kosten boven de basisvergoeding geheel of (meestal) ten dele. Dit verschilt per verzekering. Kijk hier voor een overzicht*

Voor de aanvullende verzekering kan je, in tegenstelling tot de basisverzekering, wel geweigerd worden.

Vergoeding lidmaatschap Alopecia (patiënten) Vereniging

Diverse zorgverzekeraars vergoeden deze kosten. Dit verschilt per zorgverzekeraar.
Kijk hier voor een overzicht*

Vergoeding Camouflage therapie en/of Permanente make-up

Dit verschilt per verzekering. Vergoeding sowieso alleen bij ANBOS gecertificeerde therapeuten en het is raadzaam altijd eerst contact op te nemen bij je zorgverzekeraar. Zorg in ieder geval voor een verwijsbrief en laat de arts daarin vermelden dat het medische pigmentatie/ camouflage betreft. Kijk hier voor een overzicht*

Aan het einde van deze pagina hebben wij een top 6 van de zorgverzekeringen met de hoogste vergoedingen voor haarwerken, permanente make-up (camouflagetherapie), e.d. voor je bijgevoegd.

*Al deze overzichten zijn zorgvuldig opgesteld door Independer, maar de Alopecia Vereniging is niet verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie. Controleer dit eerst even bij de zorgverzekeraar zelf.

Aanvullende verzekering: nuttig of niet?

Een aanvullende zorgverzekering sluit je af als je zorg vergoed wilt krijgen die niet (of niet voldoende) in de basisverzekering valt. Denk daarbij aan kosten voor de tandarts of fysiotherapeut. De basisverzekering vergoedt deze kosten vaak niet of niet volledig. Als je kosten verwacht die buiten de basisverzekering vallen, is het slim om een aanvullende zorgverzekering af te sluiten. Bij een aanvullende verzekering kan de maximale vergoeding van een pruik/ haarwerk veel ruimer zijn (zie pagina 4). Je betaalt dan wel extra premie. Check van tevoren of de vergoedingen opwegen tegen de extra premie die je betaalt voor een aanvullende verzekering. Soms is het verstandiger om alleen een basisverzekering te nemen en met de premie die u bespaart de kosten zelf te betalen.

Het is mogelijk om een aanvullende zorgverzekering apart af te sluiten van je basisverzekering. Je zou dan een basisverzekering bij verzekeraar A kunnen hebben en de aanvullende zorgverzekering bij verzekeraar B. Zorgverzekeraars moedigen dit niet aan en rekenen daarom vaak een extra toeslag op de losse verzekering. Hierdoor valt het voordeel soms weer weg. Bovendien is een losse verzekering vaak lastig doordat sommige kosten uit de basisverzekering worden vergoed en sommige uit de aanvullende verzekering.

Goed om te weten

• Uitsluiting van mannen met alopecia androgenetica. Voor alopecia areata geldt deze uitsluiting niet. Laat de arts op de volmacht de oorzaak van haarverlies vermelden!
  • Als je hoofdverzekeringsnemer bent kan je 1 x per jaar overstappen. Ben je dit NIET en dus meeverzekerd, dan kan je WEL op ieder moment een eigen zorgverzekering afsluiten.
  • Bestel je het haarwerk bij een leverancier waarmee Delta Lloyd of ORHA een contract heeft? Dan heb je vooraf geen toestemming nodig. De leverancier is het bedrijf dat het haarwerk levert. Ga je naar een leverancier waarmee Delta Lloyd of OHRA geen contract heeft? Dan moet je wel eerst toestemming vragen. Gecontracteerde partijen zijn haarwerkers die het ANKO of SEMH keurmerk bezitten.
  • De meeste zorgverzekeraars hanteren geen medische selectie voor een aanvullende verzekering. Dit betekent dat je met een ziekte achtergrond toch geaccepteerd wordt door zorgverzekeraars voor een aanvullende verzekering. ONVZ, De Amersfoorste, Kettlitz Wulfse, Nedasco, VvAA, Avéro Achmea en PNOzorg hanteren nog wel een medische selectie. Let daarom op bij deze zorgverzekeraars als je wilt overstappen. Je loopt dan het risico niet te worden geaccepteerd en zelfs niet terug te kunnen naar je oude zorgverzekeraar.
  • Je kan t/m 31 januari 2017 overstappen, mits je zelf jouw zorgverzekering hebt opgezegd voor 31 december 2016.
  • Vergoedingen voor haarwerk kan je in de verzekeringsvoorwaarden terugvinden onder de kop aanvullingen/hulpmiddelen. In het Reglement van de zorgverzekeraar staan alle hulpmiddelen vermeld, hierin wordt ook vermeld aan welke voorwaarden moet worden voldaan om een vergoeding te ontvangen.
  • Verschil tussen een Natura of Budget Polis en een Restitutie Polis. Bij een Natura of Budget Polis bestaat de eis dat een haarwerk wordt aanschaft bij een door de zorgverzekeraar gecontracteerd haarwerkbedrijf. Bij een Restitutie Polis kan ook bij niet gecontracteerde haarwerkbedrijven een pruik of haarstuk worden aangeschaft. Het is tevens mogelijk in Duitsland of België een aankoop te doen. Delta Lloyd en OHRA bieden enkel restitutiepolissen aan.
  • Een aantal zorgverzekeraars bieden een Combinatie Polis aan. Deze vergoedt sommige zorg in natura en andere zorg op basis van restitutie.
  • De zorgverzekeraars hanteren een levensduur van 364 dagen voor 1 haarwerk. Dit houdt in dat je in principe maar 1 haarwerk per jaar krijgt vergoed.
  • De verschillen tussen de premies van de aanvullende verzekeringen zijn groot. Maak altijd van te voren een rekensom om te bepalen of het voor jou aantrekkelijk is een aanvullende verzekering af te sluiten. Neem ook overige (dus buiten haarwerken) vergoedingen die je misschien nodig hebt hierin mee.
  • De moeite waard om online te bezoeken:
    De Patiëntenfederatie
    Huidpatiënten Nederland
    Zorgverzekering.org

Overzicht top 6 zorgverzekeringen met de meest gunstige vergoeding

De vergoeding in 2017 vanuit de basisverzekering is € 419,50.

Zorgverzekeraar

Excellent

Geen

100%

Toelichting cijfers tussen haakjes:
(1): Totaal bedrag is de vergoeding inclusief de vergoeding vanuit de basisverzekering. Af te nemen bij gecontracteerde leveranciers aangesloten bij ANKO of SEMH.

(2): Vergoeding alleen bij ANBOS gecertificeerde therapeuten en het is raadzaam altijd eerst contact op te nemen bij je zorgverzekeraar. Zorg in ieder geval voor een verwijsbrief en laat de arts daarin vermelden dat het medische pigmentatie/ camouflage betreft. VGZ geeft in het pakket Aanvullend Best een vergoeding van € 700,-.

(3): Let op! Voor deze aanvullende zorgverzekering geldt een acceptatieprocedure om te bepalen of je in aanmerking komt. Je kan dus worden geweigerd.

*: NB Geldt ook voor aantal bestaande en niet meer nieuw af te sluiten pakketten.

Alle genoemde bedragen gelden per (kalender) jaar.

Extra! Vergoedingen haarwerken tot 18 jaar:

Zorgverzekeraar

Pakket

Vergoeding

De Amersfoortse

Optimaal

De Amersfoortse

Uitgebreid

100%

Bovenstaande overzicht zijn met de grootste zorgvuldigheid opgesteld. Echter is de Alopecia Vereniging niet verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie. Controleer dit VOORAF bij de zorgverzekeraar zelf.

Heb je vragen? Bel dan gerust: 06 364 85 017. Mailen kan natuurlijk ook.

Wil je meer tips over het kiezen van een haarwerk of meer weten over soorten haarwerken? Klik dan op de betreffende link.