Alopecia Kinderdag

Op 24 november gaan we samen het spoor op!

alopecia-kinderdag-24-nov-2018-spoorwegmuseum

Op 24 november van 13.30 tot 18.00 uur vindt de 2e Alopecia kinder/familiedag van dit jaar plaats bij het Spoorwegmuseum te Utrecht.

Ben je tussen de 4 en 14 jaar? Kom dan ook en neem je ouders en broertjes en/of zusjes mee!

Meteen inschrijven? Dat kan via deze knop:

Schrijf je hier in voor de Alopecia kinder/familiedag 'Samen het spoor op' - 24 november 2018

Programma Alopecia Kinderdag 'Op het spoor' 24 november 2018:

13.30 - Ontvangst en welkomstwoord Max Nods, voorzitter Alopecia Vereniging
14.00 - Programma voor ouders* en apart programma voor de kinderen**
15.30 - Museumbezoek op eigen gelegenheid
17.00 - Afsluitende borrel en hapjes
18.00 - Einde

*Ouders: inhoudelijk en interactief onderdeel met voldoende gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan.

**Kinderen: samen lol maken (knutselen, spelletjes doen) en op speelse wijze ook met alopecia bezig zijn. De begeleiding is in handen van ervaringsdeskundige Monique van Houwelingen (moeder Manuel) en collega psychologen.

Tijdens het programma is er dus de mogelijkheid om samen het museum in te gaan. Denk je langer nodig te hebben voor het museum bezoek? Als je je naam door geeft bij de kassa en vertelt dat je voor de kindermiddag van de Alopecia Vereniging komt, dan mag je al voor 13.30 gratis naar binnen!

De Alopecia Kinderdag is gratis toegankelijk voor leden (beide ouders en kinderen tussen 4 en 14 jaar) van de Alopecia Vereniging.

Niet leden betalen € 25,- (beide ouders en kinderen tussen 4 en 14 jaar)

Locatie:

Spoorwegmuseum
Maliebaanstation 16
3581 XW  Utrecht

Info bereikbaarheid Spoorwegmuseum

vier-op-een-rij

De Alopecia Vereniging organiseert jaarlijks een kinderdag speciaal voor kinderen met alopecia van 4 t/m 14 jaar en hun ouders. Voor kinderen met alopecia en de ouders is het fijn om te ervaren dat zij niet de enigen zijn en is het een mooie gelegenheid om in contact te komen met elkaar.

We krijgen soms te horen, dat men het lastig vindt om voor het eerst de kinderdag te bezoeken. Met vragen als:
"Maak je het probleem niet erger?"
"Krijgt mijn kind dan niet een 'patiënt' stempel."
"Mijn kind heeft alleen plekken, als ze andere kinderen ziet die helemaal kaal zijn, is dat misschien heel beangstigend."
"Is zo'n dag niet heel zwaar voor mijn kind?"

Uit ervaring weten wij dat op al deze vragen gerust met 'nee' kunnen worden beantwoord. De opmerkingen die we achteraf kregen waren juist een stuk positiever:
"Het voelde als een warm bad"
"Hadden we veel eerder moeten doen"
"Echt de mooiste dag van haar leven"
"Ze zijn nu vrienden voor het leven"
"Onze dochter voelt zich in 1 klap een stuk zekerder en zelfverzekerder. Ze is niet de enige die deze aandoening heeft"
"Ze kon er even kort met andere kindjes over praten en heeft zich niet hoeven schamen. Wat fijn moet dat voor haar zijn!"

Alopecia laat zich zien in vele gezichten. Van enkele plekken naar helemaal kaal. Op de kinderdagen is dit ook terug te zien. Er is een grote diversiteit, maar er is één grote gemene deler: de alopecia. En of je nu enkele plekken hebt, misschien ben je wel helemaal kaal geweest en heb je nu je haren weer terug? Het is en blijft heel fijn om onder 'elkaar' te zijn. Want alleen als je zelf alopecia hebt (gehad), weet je hoe het voelt. En dat gevoel samen te hebben, dat voelt heel vertrouwd.

Klik hier voor het Kinderdag archief

M    06 364 85 017
(ook in de avond en het weekend)