Kinderdag

De Alopecia Vereniging organiseert jaarlijks een kinderdag speciaal voor kinderen van 4 tot 15 jaar. Voor kinderen met alopecia is het fijn om te ervaren dat zij niet de enigen zijn met alopecia.

Hieronder een kleine sfeerimpressie van de kinderdagen 2014, 2015 en 2016 - zodra de datum voor de kinderdag 2017 bekend is, berichten wij daarover o.a. in de nieuwsbrief, social media en op deze website.

Kinder/familiedag 9 oktober 2016

Voor alle leeftijden was er wel iets te beleven. Zo werden er workshops weerbaarheidstraining gegeven en een muzikale workshop percussie? De allerkleintjes werden vermaakt met leuke knutselthema’s en alle kinderen gingen aan de slag met een gezamenlijk project, een fotoschoot waar de foto in een eigen gemaakt fotolijstje werd gedaan. Alle kinderen kregen dit als een mooie tastbare herinnering mee naar huis.

Groepsfoto kinderdag 2016

Ook de ouders werden niet vergeten. Voor de ouders die daar behoefte aan hadden, vonden er onder begeleiding kringgesprekken plaats. Hiervoor wordt het HaarOm format van de Alopecia Vereniging gebruikt. Bij deze kringgesprekken wordt iedereen in de gelegenheid gesteld haar of zijn verhaal te doen, krijg je tips van anderen en zal je daardoor ervaren dat je niet de enige bent en iedereen vaak tegen dezelfde ‘problemen’ aanloopt. Vader Stefan gaf een presentatie over hoe het gezin het proces van de alopecia bij zijn dochter Isabel heeft doorlopen. Met vallen en opstaan, en met veel her- en erkenning van de ouders in de zaal.

Presentatie stefan 2016

Kinder/familiedag 10 oktober 2015

Dit jaar viel de kinderdag samen met het 30-jarig Jubileumcongres van de Alopecia Vereniging. Terwijl de ouders het reguliere dagprogramma konden volgen, werden de kinderen apart vermaakt. Zo oefenden de kinderen voor een kleine musical die zij aan het einde van de dag uitvoerden voor alle aanwezigen. We kunnen spreken van een groot succes.

Kinderen op podium 2016

Kinder/familiedag 12 oktober 2014

Ingezonden brief:
In de ingezonden brief van Yvonne en Jeroen de Vries, de ouders van Noa, staat precies waar het op zo’n dag eigenlijk allemaal om draait:

Bij deze wil ik alle vrijwilligers die deze dag mogelijk hebben gemaakt, heel hartelijk bedanken voor een fijne, inspirerende en bovenal fantastische middag! Wat fijn dat dit bestaat en dat de Alopecia Vereniging nieuw leven ingeblazen is.

Toen onze dochter Noa 6 jaar geleden de diagnose alopecia areata kreeg was de vereniging naar mijn idee slapend. Tenminste, ik vond er niet wat ik zocht. Jarenlang modder je zelf maar wat aan, met een prognose die weinig hoop brengt en niemand die je advies of raad kan geven. Ook kennen wij niemand met alopecia, in welke vorm dan ook en we komen nooit iemand op straat tegen die het heeft.

Maar we begonnen aan Noa te merken dat ze zich eenzaam begon te voelen met haar aandoening. En toen ontdekte ik dat de Alopecia Vereniging actief was. Toch heb ik nog getwijfeld of we lid zouden worden. Zoals al tijdens het HaarOm gesprek werd gezegd; het lijkt toch een soort drempel te zijn om daadwerkelijk lid te worden.

Inmiddels kan ik zeggen: Gelukkig zijn we lid geworden! Het is fijn om verhalen van anderen te horen, alhoewel het wel opvallend is hoeveel ouders hier pas sinds heel kort mee te maken hebben. Zij zitten nog in een fase waar wij al jaren uit zijn. Maar nog veel fijner: Noa voelt zich in 1 klap een stuk zekerder en zelfverzekerder. Ze is niet de enige die deze aandoening heeft. Ze kon er even kort met andere kindjes over praten en heeft zich niet hoeven schamen! Wat fijn moet dat voor haar zijn!

Yvonne en Jeroen

Circus 2014