Micro hair pigmentatie

Een van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van camouflage voor het hoofd is Micro Hair Pigmentatie. MHP is een behandeling die door middel van (permanente) pigmentatie wordt toegepast op de hoofdhuid om een natuurlijk uitstraling van echt haar na te bootsen. Hierdoor lijkt het alsof het haar is afgeschoren. Deze techniek wordt vaak toegepast bij mannen. We zien dat steeds meer vrouwen kiezen voor deze oplossing.

De ervaring van Daniëlle Bakker

Daniëlle (39) heeft 25 jaar alopecia universalis en onderging in Nederland als eerste vrouw met alopecia de behandeling Micro Hair Pigmentatie.Danielle

Daniëlle:
Al snel nadat ik mijn eerste kale plekken kreeg, viel al mijn haar uit en kreeg ik mijn eerste pruik. Al was deze van goede kwaliteit, toentertijd was het toch ook net een tapijttegel. Toch raakte ik en mijn omgeving er ook vrij snel aan gewend. Ik was wie ik was. Maar toch was het ook iets waar ik bijna dagelijks door beperkt werd: op de fiets naar school met veel wind, niet zomaar kunnen zwemmen met vrienden en vriendinnen, naar het strand, altijd maar rekening houden met mijn pruik.

De laatste jaren heb ik vaker op het punt gestaan om mijn pruik af te doen op vakantie, maar steeds durfde ik die stap toch niet te zetten. Het bleef knagen… Tot ik in februari van dit jaar begon met een opleiding en veel nieuwe mensen ontmoette. Tijdens de opleiding moesten we ook oefening doen waarin lichamelijk contact nodig was. En niet dat het dragen van een pruik nou een geheim is, maar het is ook niet zo dat ik mezelf voorstel en zeg: “hallo, ik ben Daniëlle en ik draag een pruik.” Het moet wat mij betreft toevallig ter sprake komen. Doordat ik me weer zo bewust werd van het dragen van een pruik en hoe het mij toch steeds weer beperkt, ben ik gaan googelen. Op zoek naar “oplossing”.

Ik vond voorbeelden van Micro Haar Pigmentatie (MHP). Dat hield mijn aandacht vast. Helemaal kaal vond ik toch een hele grote stap en zo zou het lijken of ik mijn haar had afgeschoren. Ook voor mijn kinderen vond ik dit fijner, zij zouden geconfronteerd worden met vragen van andere kinderen uit de klas. Dat was wel waar ik het meeste tegenop zag. Kinderen kunnen hard zijn onder elkaar. Mijn man vond het allemaal prima, steunde mij in de keuze die ik zou maken.

En zo maakte ik een afspraak en ging ik samen met mijn man kijken hoe dat nou in zijn werk ging. Heel belangrijk vond ik ook dat ik me op mijn gemak zou voelen daar. De plaatjes op internet zagen er prachtig uit, maar was dit in de praktijk ook werkelijk zo?

En ja, dit was zo! Een heel fijn team en bij de man bij wie ik mocht kijken zag de MHP er prachtig uit! Mijn besluit was vrij snel genomen en ging ik ‘onder de naald’, 2 dagen achter elkaar. Een maand later nog eens 2 dagen. De behandeling was best pijnlijk, zeker op bepaalde plekken van mijn hoofd, maar wat ben ik blij met het resultaat!

Een maand na de laatste behandeling ging ik met mijn gezin op vakantie naar Italië. Daar zou ik gaan 'proefdraaien' zonder pruik. Dat was ongelofelijk spannend en in eerste instantie minder bevrijdend dan ik had gedacht. Ik was mij continue bewust van mijn kale hoofd, maar de voordelen ervoer ik al snel: duiken in het zwembad, in de ochtend lekker snel klaar, lekker luchtig. Toen we weer thuis kwamen van vakantie zakte de moed me wel even in de schoenen, want op vakantie kende ik niemand, nu moest ik de echte wereld in! Ik heb heel even gedacht om mijn pruik weer op te zetten, maar al snel wist ik dat dat geen optie meer was. Ik moest nu deze stap zetten. Ik heb er toen voor gekozen om mijn 'coming out' op Facebook te zetten. En dat heb ik geweten: alleen maar prachtige, lieve, mooie, positieve en grappige reacties! Hierna bleef het de eerste weken moeilijk, voor alles was weer een eerste keer: boodschappen doen, op het schoolplein staan, werken.

Nu, 5 maanden later, ben ik helemaal gewend. En ook niet onbelangrijk: mijn kinderen en omgeving ook. Het voelt heerlijk vrij!

Waarschijnlijk ben ik de eerste vrouw in Nederland die deze keuze heeft gemaakt en hoop hiermee andere vrouwen, mannen en kinderen de kunnen inspireren!