Alopecia foto-expositie Bold België

Geplaatst op 04-06-2018  -  Categorie: Algemeen

EXPO BOLD België – Sint Niklaaskerk Gent – 15 juni tot 8 juli 2018

Foto-expositie over vrouwen die hun haar hebben verloren.

alopecia-expositie-bold-belgie

Carolien Sikkenk fotografeerde vrouwen die hun haar hebben verloren. Driekwart van deze vrouwen werd kaal als gevolg van chemotherapie. De overige vrouwen werden kaal a.g.v. intensieve bestraling, verbranding of hebben de auto-immuunziekte alopecia. Voor de meeste vrouwen is dit haarverlies bijzonder ingrijpend.

Als het haar weg valt wordt een andere schoonheid zichtbaar. Andere dingen gaan opvallen: mooie jukbeenderen, vrolijke sproetjes, de vorm van de lippen, een blik in de ogen. Het haar leidt niet meer af van de pure schoonheid van een gezicht. Gezichten die zonder omlijsting van haar zowel kracht als vrouwelijkheid uitstralen.

Er was lef voor nodig om zich kaal te laten fotograferen. Deze vrouwen zijn niet alleen kaal (bald), maar vooral ook stoer en krachtig (BOLD).

De Alopecia Vereniging steunt de expositie Bold, en heeft o.a. de kosten van het fotoboek BOLD, voor de verzending naar alle Vlaamse ziekenhuizen gesponsord. Het fotoboek is voor € 10,- te bestellen via deze link

Meer informatie over de foto-expositie BOLD

In 2015 is de eerste foto-expositie BOLD, over vrouwen die door ziekte kaal zijn geworden, gehouden in Fotogalerie de Gang. Omdat deze foto-expositie een van de best lopende exposities was en  heel veel media aandacht trok is er nieuw fotowerk gemaakt voor een vervolgexpositie welke gehouden werd afgelopen zomer in de Grote Kerk Naarden. Wederom heeft deze expositie zeer veel media aandacht en bezoekers getrokken. Er is een video gemaakt van de expositie en deze is via deze link op YouTube te bekijken.

De expositie en het fotoboek is gemaakt met het doel een ander beeld te scheppen en het taboe te doorbreken. Uit de vele reacties bleek hoeveel mensen er steun aan konden ontlenen, zich écht gezien, begrepen en gesterkt voelden. Door de vele media aandacht is het effect van de expositie nog groter geworden.

Het fotoboek wat aan de expositie werd vastgekoppeld is in dat jaar naar alle Nederlandse ziekenhuizen en inloophuizen verstuurd. Hierin heb ik toen ook reclame gemaakt voor de Alopecia vereniging.

Omdat de foto-expositie in Nederland  zo’n succes is geweest en de ziektes zich niet aan landsgrenzen houdt zullen er nu ook buitenlandse initiatieven ontplooit worden.  België is een hele logische stap omdat er 7 Belgische vrouwen aan de BOLD serie hebben deelgenomen.

Carolien Sikkenk en Photoline

Photoline is actief op het gebied van de professionele fotografie en heeft met de Haarlemse fotograaf Carolien Sikkenk Haarlemse roots. Naast commerciële opdrachten zet Carolien zich tevens in voor niet commerciële doeleinden teneinde met fotografische middelen bij te dragen aan een betere samenleving. Zo heeft zij een expositie georganiseerd over het werk van War Child in Sierra Leone en zet zij zich naast War Child  in voor meerdere NGO's (zoals KWF Kankerbestrijding, PlanNL, KidsRights, Nationaal Comité 4&5 mei, Simavi en Vluchtelingenwerk).

06 364 85 017 (24/7)