Resultaten

In de media en op fora worden regelmatig uitspraken gedaan over de oorzaak van alopecia areata of over de effectiviteit van behandelingen. Deze uitspraken moeten zeer voorzichtig worden geïnterpreteerd.

De meest betrouwbare resultaten worden gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften waarbij sprake is van zogenaamde ‘peer-review’: onafhankelijke onderzoekers beoordelen of het onderzoek goed is uitgevoerd, de resultaten kloppen en de conclusies te rechtvaardigen zijn. Deze -Engelstalige- publicaties zijn te vinden via PubMed. Veel van de publicaties zijn tegenwoordig gratis te downloaden -open access-, maar nog altijd is een groot deel alleen toegankelijk tegen betaling of via een (universitaire) bibliotheek. Een zoekactie naar alopecia areata in PubMed levert 3456 artikelen op. Door deze zoekterm te combineren met andere termen kan gezocht worden wat er bekend is over vitamine D bijvoorbeeld. Echter, om een goede en complete zoekactie te doen is een goed gedefinieerde vraagstelling nodig en kennis van de uitgebreidere functies van PubMed.

In systematische reviews worden alle publicaties op een bepaald onderwerp samengevoegd en beoordeeld. Zo kan op basis van meerdere vergelijkbare onderzoeken een nog betrouwbaardere conclusie worden getrokken. Een gezaghebbende organisatie die systematische reviews uitvoert is Cochrane. Zij hebben in 2008 een systematische review uitgevoerd getiteld: Interventions for alopecia areata. Met behulp van een filter vinden we 38 systematische reviews tussen de 3456 publicaties over AA in PubMed.

De studenten van de Hogeschool Utrecht hebben voor hun scripties ook gebruik gemaakt van PubMed en Cochrane, waardoor ze een zo compleet mogelijke zoekactie hebben uitgevoerd. Met hun bevindingen kunnen we als vereniging ons richten op die gebieden waar nog te weinig gegevens beschikbaar zijn en proberen onderzoek op deze gebieden te stimuleren. Hiervoor zoeken we actief contact met onderzoekers in het AA veld.

Klik hier voor een overzicht van de systematische reviews in PDF