JAK-remmers

Geplaatst op 06-07-2022  -  Categorie: Bestuur

vrasgen-rondom-jakremmersHet EMA en de FDA hebben eerste pil tegen Alopecia Areata goedgekeurd

De Amerikaanse gezondheidsautoriteit (FDA) en het Europees medicijn agentschap (EMA) hebben de eerste pil tegen Alopecia Areata goedgekeurd. In het onderzoek groeide het haar bij 45% van de proefpersonen terug (na een jaar). In dit artikel zetten we wat informatie op een rijtje.

JAK-remmers, wat zijn het en hoe werkt het?

De JAK-remmers in kwestie heten Olumiant (baricitinib). Dit medicijn remt bepaalde signalen in een cel af. Op deze manier voorkomt het medicijn ontstekingen. Het medicijn wordt ook gebruikt in de behandeling van reuma. De FDA heeft de pil goedgekeurd na het uitvoeren van twee klinische studies bij 1.200 mensen die leiden aan ernstige Alopecia Areata. De deelnemers werden in deze onderzoeken verdeeld in drie verschillende groepen. De eerste groep kreeg een hoge dosis (4mg per dag), de tweede groep kreeg een lage dosis (2mg per dag) en de derde groep was een placebogroep.

Uit het onderzoek blijkt dat na een periode van 36 weken bij bijna 40% van de eerste groep, met een hogere dosis, 80% van hun hoofdhaar terugkregen. Dit was respectievelijk 23% en 5% bij groep twee en drie.

Dit klinkt allemaal positief, maar zijn er ook bijwerkingen?

Net zoals bij andere medicijnen heeft deze variant van JAK-remmers ook bijwerkingen. Dit kunnen onder andere zijn: infecties van de bovenste luchtwegen, hoofdpijn, hoog cholesterolgehalte en buikpijn. Voor een volledige lijst van de bijwerkingen verwijzen wij naar de pagina van de FDA.

Wanneer kan ik ook in Nederland de JAK-remmers gebruiken?

Dit is op dit moment helaas nog niet te zeggen. In Duitsland wordt verwacht dat de medicijnen erg duur zullen zijn en niet vergoed zullen worden door de zorgverzekeringen. In ons eigen land is het eerst wachten of de medicijnen ook vergoed worden in de basisverzekering. Dit proces kan lang duren en wordt voorbereid door het Zorginstituut Nederland. We proberen als vereniging met het Zorginstituut in gesprek te blijven en te adviseren. We zullen jullie regelmatig op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen.

De JAK-remmer behandeling voor mensen met de alopecia aandoening is nieuw op de markt. Het is logisch als je hier vragen over hebt. Op onze ledendag en andere evenementen zijn er vaak experts aanwezig die jou meer kunnen vertellen.

Bronnen: