Kamervragen

Geplaatst op 03-11-2022  -  Categorie: Hoofditem

Kamervragen over vergoedingen

De hoge prijzen van haarwerken zijn een blok aan het been van veel mensen met alopecia. Eind 2020 werd duidelijk dat verschillende zorgverzekeraars de uitkeringen van de aanvullende verzekeringen behoorlijk verlaagde. De Alopecia Vereniging heeft geprobeerd invloed uit te oefenen om dit weer aan te passen, maar het bleek niet mogelijk.
Daarna is voor een andere tactiek gekozen, legde voorzitter Max Nods een jaar geleden in het Alopecia Magazine uit: is het mogelijk om de hoogte van de vergoeding vanuit de basisverzekering te beïnvloeden? Met de overkoepelende hulp van Patiëntenfederatie Nederland lukte het de stijgende kosten van medische hulpmiddelen (waaronder haarwerken) op de politieke agenda te krijgen.
In juni 2021 diende Corinne Ellemeet namens Groen Links een motie in om de aandacht te vragen van de overige fracties in de Tweede Kamer. Maar de motie werd niet aangenomen: de regering wilde eerst een rapport met aanvullend onderzoek afwachten naar de tekortschietende vergoeding in de basisverwerking. Hieraan werkten 3120 mensen mee (waarvan 30 met een haarwerk).
Toen dat rapport wat later uitkwam, bleek dat de eigen bijdragen van mensen met een haarwerk tot de hoogste behoren, met 1600 euro als hoogst genoemde. In april 2022 diende Ellemeet opnieuw haar vragen en een maand later volgde de reactie van VWS-minister Ernst Kuipers. Op advies van Zorginstituut Nederland antwoordde hij niet voornemens te zijn om de maximale vergoeding te herzien.
“Ik constateer dat de prijsverschillen tussen haarwerken groot zijn en ik heb op dit moment geen aanwijzingen dat de keuze voor duurdere haarwerken uitsluitend gebaseerd is op medisch noodzakelijk gronden. Daarnaast hoeft een passend haarwerk niet altijd gepaard te gaan hoge aanschafprijs, ook niet als daar cosmetische overwegingen een rol bij spelen.”
En: “Bijna de helft van de ondervraagde mensen heeft geen eigen bijdrage voor een haarwerk betaald. De andere helft van de ondervraagde mensen doen wel een bijbetaling voor een haarwerk. (…) Een bijbetaling van 1600 euro voor een haarwerk is uitzonderlijk en ik verwacht niet dat iedereen dat wil én kan bijleggen.”
In een reactie zegt voorzitter Max Nods teleurgesteld te zijn dat ook deze benadering is afgewimpeld. “Maar zullen niet stil blijven zitten. We zijn strijdbaar en zijn nog altijd in gesprek met Zorginstituut Nederland. Dat is immers uiteindelijk het adviesorgaan van de minister.”

Direct lotgenootcontact

lotgenootcontact-wat-we-doen-pagina