Nieuwe ontdekking kaalheid-alopecia

Geplaatst op 02-06-2017  -  Categorie: Algemeen historie

Nieuw inzicht ziekteproces alopecia areata, is oplossing tegen kaalheid nabij?

Onderzoekers van de Universiteit van Californië in San Francisco hebben ontdekt dat immuun cellen die zich normaal in de huid bevinden, genaamd Regulatory T-cellen (Tregs), een rol spelen in de normale levenscyclus van haarfollikels en mogelijk ook een rol spelen bij alopecia areata. Ze rapporteren dit in het gezaghebbende tijdschrift Cell (Ali et al, Cell 169, 1-11, juni 2017). Tregs helpen de stamcellen in de haarfollikels met de hergroei van haarfollikels en daarmee de groei van een nieuwe haar. In muizenstudies ontdekten ze dat het blokkeren of weghalen van Tregs voorkomt dat haren weer aangroeien.

Al in 2010 zijn mutaties gevonden bij alopecia areata, in genen die van belang zijn in de ontwikkeling en het functioneren van Tregs, waaronder interleukine(IL)-2 (Petukhova et al. 2010). Vervolgens is in 2014 bewezen dat het toedienen van IL-2 heel erg effectief is in de behandeling van alopecia areata (Castela et al. 2014). In hun artikel in Cell laten de onderzoekers nu ook zien dat er een functionele link is tussen Tregs en haarfollikels.

De heersende opvatting is dat alopecia areata een auto-immuun aandoening is waarbij ons immuunsysteem de fout maakt om lichaamseigen stoffen aan te vallen als gevaarlijke stoffen die opgeruimd moeten worden. Nu blijkt dat we juist immuun cellen nodig hebben voor goed functionerende haarfollikels, en dat deze immuun cellen bij alopecia areata mogelijk niet goed werken. Of en hoe deze ontdekking leidt tot een behandeling voor alopecia areata is afwachten, maar het is een belangrijk nieuw inzicht en een nieuwe richting om onderzoek in te doen.

Patrick Kemperman, dermatoloog en lid van raad van advies Alopecia Vereniging:

"Enkele malen per jaar lezen wij in de krant dat er een nieuwe planeet is ontdekt waar leven mogelijk is. Dit zijn wetenschappelijke hoogtepunten, echter wij als mens in de 21ste eeuw zullen hier weinig concreets van merken. Een reis naar een dergelijke planeet vergt veel ontwikkeling en kan honderden jaren op zich laten wachten. Bij alopecia areata ligt het vooruitzicht wel iets gunstiger maar reden tot juichen is er nog niet.

Ook het immuunsysteem is, net als het sterrenstelsel, erg fascinerend maar tevens ook uitermate complex. Steeds vaker krijgen de wetenschappers meer inzicht in de werking hiervan. Enkele ontdekkingen hebben na lang onderzoek en vele klinische studies bijvoorbeeld geleid tot een mijlpaal in de behandeling voor psoriasis (biologics). De bevinding dat deze regulatorische T-lymfocyt (Treg, deze zorgt ervoor dat een afweerreactie niet uit de hand loopt) zich ook rondom de haarfollikel bevindt, en mogelijk zelfs invloed hierop kan uitoefenen is wetenschappelijk interessant, maar het is helaas niet te verwachten dat de therapeutische opties voor alopecia areata de komende jaren op basis van deze ontdekking  worden uitgebreid.

Samengevat, het biedt mogelijk meer inzicht in het ziekteproces van alopecia areata, maar een nieuwe behandeling zit er voorlopig helaas nog niet in.”