Update ontwikkelingen JAK-remmers

Geplaatst op 08-03-2024  -  Categorie: Algemeen

Update ontwikkelingen JAK-remmers

In deze nieuwsflits informeren we je over recente ontwikkelingen rondom de JAK-remmers. We kunnen ons voorstellen dat dit een onderwerp is waarover leden willen doorpraten. De Alopecia Vereniging ruimt daarvoor tijd in op onze ledendag op 26 mei, waar dermatoloog Dirk Jan Hijnen van Erasmus MC Rotterdam ons bijpraat.

Ontwikkelingen in Verenigd Koninkrijk

In het Verenigd Koningrijk heeft de organisatie (NICE) die advies uitbrengt aan de National Health Service (NHS) over welke zorg vergoed dient te worden het volgende gezegd over een nieuwe behandeling van Alopecia Areata met een zogenaamde JAK-remmer:
NICE erkent dat ernstige Alopecia Areata grote gevolgen heeft voor mensen. En dat Alopecia Areata sterk de kwaliteit van leven bepaalt. De commissieleden van NICE benadrukken dat er een grote behoefte is aan nieuwe innovatieve behandelopties, die gericht Alopecia Areata behandelen. In het Verenigd Koninkrijk wordt deze behandeling van ernstige Alopecia Areata met Ritlecitinib waarschijnlijk binnenkort vergoed door de NHS (NHS is de Engelse zorgverzekering).

Wat betekent dit voor Nederland?

In Nederland zijn de fabrikanten nog in gesprek met het Zorginstituut Nederland over mogelijke vergoeding van behandeling met een JAK-remmer. Het Zorginstituut Nederland geeft advies aan de minister van VWS over welke zorg in Nederland vergoed dient te worden door de zorgverzekering.

De Alopecia Vereniging volgt de ontwikkelingen

De Alopecia Vereniging houdt de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten en is in gesprek met het Zorginstituut, de medische beroepsgroep en de fabrikanten. Wij dringen aan op snellere besluitvorming omdat er ook onder Nederlandse patiënten met ernstige Alopecia Areata een heel duidelijke behoefte is aan deze behandeloptie.
Het spreekt voor zich dat wij je op de hoogte houden van de ontwikkelingen rondom de vergoeding voor JAK-remmers.