Ziektelast literatuuronderzoek uitgevoerd door het Erasmus MC

Geplaatst op 03-04-2023  -  Categorie: Algemeen

Ziektelast (Burden of disease) speelt een belangrijke rol bij de adviezen van het Zorginstituut Nederland aan VWS en de Minister, of de kosten van bepaalde zorg in de basisverzekering worden vergoed. Hierbij valt te denken aan de vergoeding van medische hulpmiddelen zoals haarwerken, maar ook aan de vergoeding van (nieuwe) medicijnen. Het Zorginstituut kijkt daarbij naar de zogenaamde pakketcriteria:

• of zorg noodzakelijk is, is er sprake van een belangrijk gezondheidsprobleem?
• effectiviteit, is er een behandeling die het probleem kan oplossen?
• kosteneffectiviteit, staan de effecten van de behandeling in redelijke verhouding tot de kosten?
• uitvoerbaarheid, liggen de kosten buiten het bereik van de patiënt en binnen het bereik van de samenleving?

Bij de bepaling van het eerste punt (noodzakelijkheid) speelt de bepaling van de ziektelast een belangrijke rol. Vandaar dat wij een (literatuur)studie hebben laten verrichten door het Erasmus Medisch Centrum naar de psychologische gevolgen van leven met alopecia.
Specifiek is er gezocht in de wetenschappelijke literatuur naar antwoorden op de volgende vragen:

• hoe vaak is er sprake van angst, depressie of een andere psychische diagnose?
• wat is de impact van alopecia areata op het sociaal functioneren (bv in vriendschappen en romantische relaties)?
• wat is de impact van alopecia op het functioneren op school en op de werkvloer?

Bijgaand vinden jullie de eindrapportage (in Nederlands) en een wetenschappelijke publicatie (in Engels) die is gepubliceerd in Frontiers in Medicine (https://www.frontiersin.org).
Belangrijke conclusie is dat mensen met alopecia areata belangrijke consequenties heeft op het psychologisch welbevinden (dus een verhoogde ziektelast) in vergelijking met mensen zonder alopecia of andere dermatologische aandoeningen.

Eindrapportage psychologische gevolgen

Wetenschappelijke publicatie Frontiers in Medicine (ENG)